fredag 25. januar 2013

Bli sibirofil...

... eller bli kurert, før du blir det (som anmelderen i Dagbladet)!
Når jeg har kveldsvakt, tillater jeg meg av og til å lese en halv time.
Jeg valgte meg nå boken " Det ville østen : en innføring i klassisk sibirofili" av B. MiRee Abrahamsen. Forfatteren reiser langsomt, skriver relative små kapitler, og det passer til en slik lesning.
Boken er hverken en reiseskildring eller en roman, men en dyp, dyp dykking i landet botenfor, nemlig Sibir. MiRee A. er ikke hvem som helst: hun har blant annet studert samtidslitteratur og russisk i Russland... og hun er tøffere enn mange. Bevæpnet med en duzin tilfeldige lokale kjente, en ryggsekk og språket, begir hun seg med transsiberiske toget, lokale transportmidler og mye haiking fra Moskwa til Altaj regionen på jakt etter den sibirske sjelen, og parallelt etter en bortkommen venn. Hun har en skrivestil som er svært personlig, hvor både grove ord og finslipt humor gjør suksess.Hun er også så bereist at hun kan dekryptere , beskrive innenfra, og fortelle mange situasjoner som hadde vært usett av mange "normale" turister. De siste 30 minutter av kveldsvakten har gått svært fort sammen med MeRee i Sibir. Om jeg er blitt sibirofi? Tja, men MeReeofil, absolutt!
8

Ingen kommentarer: