mandag 26. oktober 2009

Operasjon Isbjørn


Ikke vet jeg om forsvaret og politiet har grunn til å være bekymret, men en del kritiske underholdning setter nå troverdigheten deres i tvil. Jeg tenker bl.a. på "Forbrytelse II" som går på NRK, og "Operasjon Isbjørn" til Eirik Wekre som kom ut for noen uker siden. I begge er forsvaret og politiet presentert som noe helt annet enn troverdige og redelige. Etter å ha lest boken, og, om det finnes en fnugg av sannheten i fortellingen, vil mange tenke at det er så mye vi ikke vet!
Etterforskeren Hege Tønnesen blir dratt i et heksebol av konflikter og skjulte agenda i begge organer. Dette gir oss en en svært underholdende spenningsroman. Med heltinnen reiser vi fra Hedmark til Svalbard, vi treffer mange gjenkjennelige og velbeskrevet karakterer, og vi balanserer mellom motløsheten og iveren. Det er spennende, men samtidig sitter jeg med en følelse av ha fått litt for mye av det gode for at det skal være sant: hadde jeg vært Hege T. hadde jeg ligget på sykehus i uhelbredelig koma siden side 100. Om forfatteren vil blunke litt til leseren["Dette er bare noe jeg har funnet på!" ] eller ikke, synes jeg det ødelegger litt det generelle inntrykket om boken.
6

Ingen kommentarer: